Educació en el lleure: Una experiència que cal viure!

Marta Ortega i Díez

AS00412

La Mònica té 16 anys. El cap de setmana passat, va tornar emocionada de la TROPICAT: una trobada amb 2.300 escoltes i guies de 14 a 17 anys, d’arreu de Catalunya. Va arribar cansada, amb la motxilla plena de roba mullada per les intenses pluges i amb un somriure de satisfacció per haver participat de l’experiència. Ja fa setmanes que ho explica a l’institut; més endavant, els explicarà també el projecte que tenen entre mans, o el camp de treball de l’estiu.

La Mònica no és l’única. Milers de joves com ella participen en agrupaments escoltes, esplais, casals, colònies, camps de treball. I quan hi van a aquesta edat, ho fan per voluntat pròpia. L’oferta, emmarcada en l’educació en el lleure, és diversa i respon a tipologies, formats i temàtiques diferents. Aquesta educació, que no és formal perquè no forma part de les estructures del sistema educatiu reglat, i tampoc no és informal perquè té una intencionalitat educativa, desenvolupa una funció important en el desenvolupament dels joves i, per tant, en la construcció d’una ciutadania compromesa. Alhora, és una educació atractiva per a ells i elles.

L’aportació de l’educació en el lleure inclou diferents aspectes, entre els quals cal assenyalar els següents:

  • Permet créixer en companyia de joves de diferents edats, amb qui es comparteixen experiències úniques i significatives, possibles només fora del context escolar: planteja reptes constants, activa les competències personals, i posa en joc l’experiència, enriquint-la i ampliant-la a través de l’acció.
  • Promou la transmissió de valors com el compromís, el servei, l’austeritat o el treball en equip, i contribueix a formar persones amb esperit crític, compromeses amb la societat de la qual formen part, essent una veritable escola de ciutadania. Ho fa amb el referent de joves i adults també compromesos (voluntaris en la majoria dels casos).
  • Permet conèixer la realitat més propera, no a través d’una pissarra o una pantalla, sinó a partir de la relació vivencial amb el món.
  • Ajuda els nois i noies a créixer d’una manera integral, desenvolupant totes les seves dimensions, i fomenta el coneixement i l’estimació de l’entorn natural, de la cultura i la llengua del seu país.

En el nostre context actual de crisi profunda, és especialment important l’enfortiment de la xarxa que sosté el procés educatiu dels joves: família, educació en el lleure…, responsabilitat compartida amb l’escola en aquest acompanyament. Si els professionals i les famílies volem que els nois i noies gaudeixin de les oportunitats que només pot oferir l’educació en el lleure, apropem-los a aquesta proposta única, com una porta més per descobrir el món, la vida i el sentit del grup. Valdrà la pena veure la seva cara quan el dilluns ens expliquin què van fer el cap de setmana… Oi, Mònica?

Més informació

Federació Catalana d’Escoltisme i guiatge: www.fceg.cat/
Esplais Catalans: http://esplac.cat
Coordinació Catalana de colònies, casals i clubs d’esplai: www.coordinaciocatalana.org
Federació Catalana de l’Esplai http://esplai.org

Aquest article, que fou publicat al número 4 de la revista Dotze18 el podeu descarregar i llegir a través del següent enllaç: 

http://dotze18.grao.com/revistes/dotze18/004-comportaments-toxics-comportaments-nutritius/educacio-en-el-lleure-una-experiencia-que-cal-viure 

Advertisements

Etiquetes: , , , ,

Categories: Articles, Experiències, General

Connecta't a dotze18

Subscriu-te als nostres RSS i xarxes socials per rebre actualitzacions

Encara no hi ha cap comentari.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: