Comportaments tòxics, comportaments nutritius: Una visió des de la pràctica

Ana Torres Jack

En aquest article, abordarem els comportaments tòxics, aquells que ens generen malestar i ens impedeixen sentir-nos a gust amb nosaltres mateixos i amb els altres. Saber detectar aquests comportaments i substituir-los per comportaments nutritius ens permetrà augmentar la qualitat entre els diferents intervinents en el context escolar. Igualment, abordarem les relacions entre el centre i les famílies.

En una saleta de l’institut estan reunits els pares de l’Eloi, de 3r d’ESO, el tutor i el mateix alumne. Les veus, enèrgiques, se senten des del passadís.

Closeup of student girl in classroom

«És que no puc entendre que li hagi suspès el curs!», diu el pare. I hi afegeix: «Estic indignat! Vull parlar amb el director. A més, aniré a Inspecció educativa i arribaré on calgui per tirar endavant una reclamació. El meu fill s’ha fet un tip d’estudiar la seva assignatura, i miri com l’hi valora…». La mare també hi intervé:

–«A més, s’ho sabia tot fil per randa, que jo li preguntava la lliçó cada dia… Això és una vergonya!». L’Eloi, envalentit amb aquest suport incondicional, també es defensa: –«No és just que em suspenguis però aprovis altres alumnes, com ara la Bet, que no va escriure ni la meitat de fulls que jo!». El professor, després d’haver escoltat els seus raonaments, també argumenta:

–«Entenc el seu disgust, i tenen tot el dret a reclamar, però l’examen no està per aprovar. A més, Eloi, recorda què ha passat amb el lliurament del treball de socials que era obligatori per superar l’assignatura». L’Eloi es ruboritza, acota el cap i murmura entre dents: –«Ah, bé, no el recordava. Me’n vaig oblidar, és cert… Però no és just! Si fins i tot els meus pares em donen la raó!».

En aquesta ocasió, tant els pares com el mateix Eloi actuen actuen de manera tòxica. Per la seva banda, el professor es comporta de forma nutritiva, tot i que no ho té fàcil.

En el nostre dia a dia professional, ens hem de relacionar contínuament amb l’alumnat, els companys i companyes, el personal no docent i les famílies, que mostren diferents actituds. Gairebé sempre són actituds col·laboradores; ara bé, algunes vegades, són actituds hostils, de desafiament i fins i tot d’amenaça. I amb elles hem de treballar els dies bons, d’altres que estem més irascibles, també els dies que tenim mal de cap, i fins i tot aquells dies que tenim ganes de «mossegar algú».

Així doncs, en la pràctica, tots podem arribar a comportar-nos de manera tòxica, si no ho sabem detectar i prevenir. SI voleu conèixer eines i orientacions per aconseguir-ho consulteu l’article complert publicat al número 4 de la revista Dotze18 en el següent enllaç:

http://dotze18.grao.com/revistas/dotze18/004-comportaments-toxics-comportaments-nutritius/comportaments-toxics-comportaments-nutritius-una-visio-des-de-la-practica

Anuncis

Etiquetes: , , , , , ,

Categories: Articles, General

Connecta't a dotze18

Subscriu-te als nostres RSS i xarxes socials per rebre actualitzacions

Encara no hi ha cap comentari.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: