A la universitat, pel batxillerat o per la formació professional

Juan Manuel Fresnillo Manzano

Sempre s’ha vist la universitat com un destí segur per als estudiants, com una mena de garantia per a guanyar-se la vida còmodament. Això ha situat la formació professional com un destí per als qui «no volen estudiar i/o no serveixen per a fer-ho», encara que, contràriament al que es pensa, a la formació professional sí que s’estudia.

Amb l’objectiu que els estudiants vagin a la universitat, el batxillerat s’ha convertit en una mena d’entrenament per a aprovar la selectivitat. Sovint, els nois i noies que es considera que no podran superar aquesta prova no obtenen el títol de batxillerat, i queden exclosos del camí escollit per la majoria. Probablement, aquests alumnes tenen aptituds per a estudiar i superar una altra tipus de batxillerat, sense haver de superar les PAU, i, alhora, molts dels qui les superen no necessàriament han d’anar a la universitat, però és el que s’espera que facin, i ho fan.

Repercussió social

En temps de bonança, és fàcil trobar feina en diversos sectors laborals, i una part de la societat no continuaels estudis perquè es pot guanyar la vida amb una relativa facilitat, sense major preparació professional. Per altra banda, l’accés a la universitat augmenta; però, si bé és fàcil entrar-hi, no ho és tant sortir-ne amb èxit. El fracàs en els primers cursos de moltes carreres esmorteeix les aspiracions dels estudiants, i molts no l’acaben. Si mirem la part mitjana de l’ocupació laboral, veiem que hi ha una mancança de tècnics mitjos, mà d’obra qualificada, treballadors preparats tècnicament.

Els estudiants fan el que els agrada, cosa que els dóna interès pel que estudien; obtenen eines per aprendre l’ofici escollit, i es desenvolupen en el coneixement de la professió

Un altre camí

És el de l’FP, del qual sovint s’afirma que «és més llarg, perquè has de fer dos anys de grau superior i després accedir a la universitat». És una manera de veure-ho. Però, si triem aquesta via, el recorregut es mostra més interessant: d’entrada, els estudiantsfan el que els agrada, cosa que els dóna interès pel que estudien; obtenen eines per aprendre l’ofici escollit, i es desenvolupen en el coneixement de la professió. La formació es completa fent pràctiques en empreses del sector. En dos anys, poden obtenir un títol professional que els permet incorporar-se al món laboral.

Si volen fer estudis universitaris després de l’FP de grau superior, es beneficien de les convalidacions, i això permet realitzar els estudis universitaris d’una manera més relaxada i amb una preparació i coneixement de la professió avançats. Ajuda, també, a compatibilitzar la feina com a professional del sector escollit i els propis estudis (una altra manera d’enriquir la vida laboral de les persones). Això permet nodrir a bastament la població laboral en un nivell tècnic intermedi, sense abandonar el destí final d’aquells que volen continuar cap a la universitat.

El camí més recte no sempre és el més curt.

Aquest article fou publicat en el número 4 de la revista Dotze18. Podeu consultar el fòrum generat vers aquest article en el següent enllaç:  

http://auladesecundaria.grao.com/forums/universitat-batxillerat-fp

Us recomanem… 

 

Anuncis

Etiquetes: , , , , ,

Categories: Articles, General

Connecta't a dotze18

Subscriu-te als nostres RSS i xarxes socials per rebre actualitzacions

Trackbacks/Pingbacks

  1. A la universitat, pel batxillerat o per la formació professional Formació Professional Higiene Dental Pròtesis dental - 1 Octubre 2013

    […] El texte original en dotze18 […]

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: