La importància de les preguntes

3199491_xl

José L. Córdova
Víctor M. Feregrino
Clemente Reza
Laura Ortiz
Antonia Dosa

S’ha publicat molt entorn les estratègies de resolució de problemes però molt poc pel que fa a la necessitat d’identificar un problema per tal de resoldre-ho.

A l’aula és habitual plantejar situacions generals i buides de significat; també ho és buscar l’aplicació d’un algorisme, d’una operació determinada pel programa de l’assignatura, amb la finalitat d’obtenir un resultat numèric; l’escola, en insistir en operacions matemàtiques i resultats, dilueix el sentit del problema. ja que tot problema causa neguit i malestar, és òbvia la tendència a substituir el sentit i significat per preguntes de resposta còmoda i directa. Es substitueix una qüestió important per una altra de més fàcil… però irrellevant i avaluable.

Marc teòric

En llegir l’enunciat d’un problema l’alumne el comprèn (verbalitza) i l’interpreta (visualitza) complementàriament per a generar una solució. Ara bé, sense tenir l’enunciat, sense haver formulat preguntes, com pot un subjecte entendre un problema? Si no s’ha identificat el problema i no es té l’enunciat el subjecte no podrà resoldre’l.

L’element clau per identificar un problema i resoldre’l són les preguntes (Resa i uns altres, 2005). Quant a la resolució de problemes, la verbalització, la visualització i la formulació de preguntes podrien considerar-se com els costats d’un triangle equilàter que resulta de les seves interrelacions; la facilitat en la resolució d’un problema estaria en funció de la proporció entre aquestes relacions.

La nostra hipòtesi és que, precisament, la formulació de preguntes permet relacionar els àmbits quotidià i acadèmic.

Desenvolupament i metodologia

En el present estudi busquem detectar l’habilitat per a generar preguntes inductores de la recerca i resolució d’un problema científic-tecnològic. Amb aquest propòsit es va distribuir una narració a una mostra de 186 estudiants de carreres afins a la química, pertanyents a tres institucions mexicanes d’ensenyament superior: Institut Politècnic Nacional, Universitat Autònoma Metropolitana i Universitat Nacional Autònoma de Mèxic.

Conclusions i recomanacions didàctiques

dreamstime_8472026Difícilment pot resoldre’s un problema si no es formulen preguntes precises entorn aquest. Si el subjecte no arriba a l’etapa de la resolució és perquè no s’ha fet les mínimes preguntes que el poden ajudar a la visualització, verbalització i comprensió.

Una possible explicació dels resultats és que, a causa del condicionament de la repetició del que diu el mestre o el llibre, els estudiants no estan acostumats a formular els seus propis pensaments ni a exterioritzar les seves idees.

Més important que el coneixement dels temes acadèmics específics, és promoure capacitats clau per al desenvolupament personal i professional: confiança, perseverança, atenció, treball en equip, sentit comú, resolució de problemes, pensament crític i capacitat de sorpresa. L’anterior requereix un canvi en el clima de l’aula que impliqui una actitud no intimidant ni autoritària per part del professor, la corresponsabilitat i interès dels alumnes en els seus aprenentatges i una adequada interrelació. En altres paraules: confiar menys en la tecnologia i més en la comunicació personal.

Sempre que ensenyis, ensenya a dubtar del que ensenyes.

Podeu consultar l’article complet en el número 54 de la revista Alambique.

Advertisements

Etiquetes: , , , , , ,

Categories: Articles, General

Connecta't a dotze18

Subscriu-te als nostres RSS i xarxes socials per rebre actualitzacions

Encara no hi ha cap comentari.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: