Entre tots, per a tots: el valor de fer música a secundària


Teresa Castaño Romero

EU05605 (1)

En aquest article l’autora reflexiona sobre la capacitat que la pràctica musical posseeix per respondre al complex i divers panorama educatiu actual. Tocar en grup, amb l’objectiu de participar en un concert públic, ofereix múltiples possibilitats per atendre satisfactòriament a tots els alumnes. A més, fer música entre tots contribueix a oferir una educació de qualitat, des de la perspectiva de la formació en valors.

El nostre primer concert es va celebrar en el Nadal de 2004, a la petita sala d’usos múltiples del llavors recentment inaugurat IES Colmenarejo (Madrid), on col·loquem una improvisada tarima en la qual amb prou feines cabien els intèrprets. Després van arribar altres centres i altres alumnes. En el Juan d’Herrera, de Sant Lorenzo de l’Escorial, hi havia un vetust saló d’actes que, aquesta vegada sí, disposava d’un gran escenari amb teló de vellut… I en Guadalix de la Serra, gairebé la meitat de l’alumnat de l’IES Luis García Berlanga va participar en els concerts que vam oferir en un vell cinema llogat per a l’ocasió, fins a on portem els instruments, creuant els carrers coberts de neu.

Al llarg dels últims anys, les activitats s’han multiplicat permetent-me comprovar com la pràctica musical en grup és, a més de la millor manera d’aprendre música, un excel·lent mitjà per oferir als alumnes de secundària una educació de qualitat. Fer música a l’aula, amb la perspectiva del concert, ofereix la possibilitat de respondre satisfactòriament al complex i divers panorama educatiu actual, contribuint especialment a la formació en valors dels alumnes.

Per què la música a l’educació obligatòria? Dels mètodes i la renovació pedagògica del segle XX a la situació actual

La reflexió sobre la capacitat de la música per contribuir a la formació integral de les persones i al seu desenvolupament com a ciutadans va començar a gestar-se en l’àmbit del moviment pedagògic de l’Escola Nova. Enfront de l’autoritarisme i l’estretor de mires que suposava un sistema que identificava educació amb instrucció, aquest corrent va instaurar els principis d’activitat, creativitat i participació de nens i joves en el procés de la seva educació. Aquestes idees van ser recollides pels anomenats mètodes actius, que propugnaven la necessitat d’oferir una educació musical a tots els nens dins de la seva formació general, considerant-se l’educació musical un dret de tots els nens, ja que proporciona beneficis d’ordre afectiu, psicològic i social que altres matèries no poden aportar.

Música i educació de qualitat a l’escola actual

Malgrat els avanços aconseguits gràcies als mètodes actius, la música continuava sent un «additiu cultural» a l’escola (Paynter, 1999, p. 70) i no es tenien en compte els seus valors educatius profunds. Actualment la música ja forma part del currículum de l’educació obligatòria en molts països occidentals.

Aquest reconeixement oficial, que atorga a la música un paper fonamental en l’educació, no ha impedit que actualment encara es continuïn retallant hores o recursos d’una matèria que sembla secundària si la hi compara amb altres de les considerades més importants, que són clarament privilegiades en el currículum. És, per tant, quelcom necessari contribuir a la defensa de la música, recordant algunes de les virtuts que la fan imprescindible en una educació de qualitat, com per exemple la seva contribució a la formació integral dels alumnes i la seva capacitat per respondre adequadament al context i atendre a les diferents necessitats dels alumnes i alumnes.

Si voleu llegir l’article sencer el trobareu a la revista Eufonía!

Resum de l’article “Entre todos, para todos: El valor de hacer música en secundaria”, de Teresa Castaño Romero del núm. 056 de la revista Eufonía, desembre de 2012

Advertisements

Tags: , , , , ,

Categories: Articles, Experiències

Connecta't a dotze18

Subscriu-te als nostres RSS i xarxes socials per rebre actualitzacions

Encara no hi ha cap comentari.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: