LOMCE? “Llei Orgànica per Menystenir la Ciutadania i l’Educació”

Teen Library Study GroupEl projecte de llei que ens ha ofert el Ministeri d’Educació, Cultura i Esport sona a l’anterior llei del Govern d’Aznar (la LOCE), que va ser tan contestada per tot el sector educatiu. O sigui, tornar als mínims, a la recentralització, a la lletra amb sang entra i a la cultura de l’esforç, mesurada per avaluacions uniformes, evidentment. I això no tenen cap pudor de dir-ho. Faran allò que no van poder fer abans.

I amb l’excusa de millorar l’actual situació educativa apareixen multitud de facetes ideològiques. Descaradament ideològiques. És una futura llei per a tots o únicament per als grups d’interès que els donen suport?

Veiem itineraris primerencs a l’ESO, que ha estat sempre la proposta del Partit Popular per eliminar la comprensivitat que va instaurar la LOGSE. El que s’anomena segregació primerenca, sense esgotar les estratègies d’atenció a la diversitat (ah!, és clar, no hi ha diners!). I torna a aparèixer l’obsessió política per la lectura, les matemàtiques i les ciències. La resta és palla, i més les llengües pròpies de les comunitats que les tenen. Sense tenir en compte que la llengua uneix i que les matèries artístiques i culturals són necessàries per a l’educació d’un país, per a la seva cultura. Com tampoc es pot oblidar la necessitat d’equilibri de l’educació del cos i la ment.

I amb un model d’avaluació i currículum d’acord amb aquestes premisses centralitzadores apareix el que ja s’esperava: les proves. El projecte preveu implantar exàmens comuns per a tot l’alumnat de l’Estat al final de cada etapa no universitària que caldrà superar per obtenir els títols de graduat en ESO i batxillerat. Fins ara, aquest tipus de proves corresponia a les comunitats autònomes.

La nova llei atribueix també al Govern espanyol la definició dels continguts troncals del currículum. Proves per a tot, i torna a aparèixer la recentralització. Se’ns presenta un model d’ensenyament no basat en l’educació de l’alumnat –com fins ara– sinó en la seva avaluació. És possible que l’educació derivi a crear un procés per preparar per a superar proves, per estudiar el que es preguntarà. Ja no importa la recerca del plaer d’aprendre i de descobrir el coneixement, sinó guanyar una carrera d’obstacles. És una segregació encoberta on la classificació d’aquells col·legis que superin més proves pujarà en el rànquing de la clientela i on es rebutjarà l’alumnat que té problemes per arribar-hi.

Pobres infants i adolescents d’aquesta època! I més si són pobres o quasi, perquè ja sabem que perjudicarà les classes més desfavorides d’un entorn social econòmicament baix.

La llei té un marcat model ideològic, amb una determinada forma de veure la realitat social i l’educació. I la visió que reflecteix el Govern del PP no és cosa recent, sinó que la mostrava ja fa anys a través de la seva oposició a la llei del 1990. Sempre ha volgut canviar aquesta llei i totes les seves derivacions. Avui està reforçat, està totalment tancat a altres visions de la realitat.

En el projecte apareix una visió conservadora d’un context cert i igual per a tothom, però amb oportunitats només per a les classes apoderades, i un currículum únic o tancat que, lògicament, porta a una proposta uniformitzadora i classista (en podem dir antipedagògica?): proves, repetició, autoritat, oblit de les arts, segregació, desconfiança en el professorat, coneixement que serveix únicament per a l’ocupabilitat, etc.

Tornem cap al passat. I ens porten a la resistència. No ens queda més remei que oposar-nos-hi, com a mínim.

Avenç de l’editorial de la revista Guix. Elements d’Acció Educativa de febrer de 2013

Anuncis

Etiquetes: , , ,

Categories: Articles, General

Connecta't a dotze18

Subscriu-te als nostres RSS i xarxes socials per rebre actualitzacions

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: