“Magnet schools”, instituts públics de qualitat

AdolescentsLa seu d’un antic centre comercial pot semblar un lloc sorprenent per trobar-hi estudiants que aprenen competències avançades en el camp de les tecnologies i de la comunicació per mitjà d’aplicacions rigoroses de la vida real. Però a l’Institut d’Ensenyament Secundari Magnet Galileo (Danville, Virgínia), el nivell acadèmic avançat i la tecnologia punta són les qualitats que el defineixen. En un curs d’aplicació de la biotecnologia, els estudiants treballen per parelles en un laboratori que disposa de la tecnologia més recent. Practiquen la prova d’immunoabsorció lligada a l’enzima (ELISA) per detectar la presència de malalties a la sang. La prova mostra la presència d’anticossos en el torrent sanguini. A banda i banda de l’aula hi ha cartells amb els projectes d’estudiants sobre “Arbovirus”, “Proteïna A” i “Staphyloccocus aureus”, entre d’altres.

En cadascuna de les avaluacions estatals dels onze nivells d’aprenentatge (SOL, de l’anglès Standards of Learning), Galileo ha obtingut resultats millors que el conjunt del districte i de l’estat. El percentatge de graduacions a Galileo és del 95% dels estudiants, gairebé la totalitat dels quals continua després fent estudis universitaris.

En cadascuna de les avaluacions estatals, Galileo ha obtingut resultats millors que el conjunt del districte i de l’estat.

Galileo es troba en una antiga zona industrial (sector tèxtil i tabac) en decadència. Molts dels estudiants que es graduen a Galileo són els primers membres de la seva família que han anat a la universitat.

Què són les magnet schools?

Les magnet schools americanes són escoles públiques tant de primària com de secundària que es caracteritzen per una forta especialització curricular. Aquesta especialització és el que dóna identitat al centre i el que pretén garantir-ne l’atractiu, el magnetisme i la demanda per part de sectors socialment diversos de població.

Aquesta proposta d’innovació i especialització es porta a terme en  partenariat amb una institució de referència en un camp de coneixement, ja sigui de l’àmbit públic o privat, com ara museus, centres de recerca, escoles de música o idiomes, entre molts altres. Aquesta institució transfereix coneixement i aporta prestigi al centre educatiu.

Es tractava d’augmentar la diversitat de l’escola atraient els estudiants blancs de classe mitjana cap a escoles segregades

Les magnet schools es van crear als anys setanta als Estats Units amb l’objectiu de combatre la segregació racial que hi havia a les escoles públiques i augmentar el compromís d’alumnes, famílies i professorat envers una escola que oferís oportunitats per a tothom. Es tractava d’augmentar la diversitat de la composició escolar atraient els estudiants blancs de classe mitjana cap a escoles segregades, composades bàsicament per alumnat negre de baix estatus socioeconòmic i cultural. La innovació curricular i pedagògica es convertia, doncs, en l’incentiu per atreure les famílies cap a l’escola.

Fragment de l’article “Magnet schools americanes, una aposta per l’excel·lència i l’equitat”, de Roser Argemí (F. Jaume Bofill) i Aina Tarabini (UAB), del núm. 1 de la revistaDotze18, gener 2013.

Advertisements

Tags: , , , , , , ,

Categories: Experiències

Connecta't a dotze18

Subscriu-te als nostres RSS i xarxes socials per rebre actualitzacions

Encara no hi ha cap comentari.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: